DOLAR

34,1026$% 0.24

EURO

38,1457% 0.1

STERLİN

45,5889£% 0.48

GRAM ALTIN

2.874,39%1,62

ONS

2.621,87%1,39

BİST100

9.900,25%-0,76

a

LEVH-İ MAHFUZ NE DEMEK?

Din anlayışına çarpıcı ve özgün bir yorum getiren 'İhsan Eliaçık ile Kur'an'ı Keşfetmeye var mısın?' başlıklı dizimiz Yüce Kitabın en merak edilen kavramlarından biri ile, Levh-i Mahfuz ile başlıyor.

Levh-i Mahfuz’un sözlük anlamının korunmuş levha olduğunu belirten İhsan hoca, ” Buruc Duresi’nin sondan bir önceki ayetinde ‘Bilakis bu (Kur’an( yüce bir hitabedir.’ deniyor ve ardından Levh-i Mahfuz’dadır denilerek sure bitiyordu. Bu durumda Levh-i Mahfuz kavramı, esas kelimenin (levh) görünmek, aşikar olmak anlamına geldiğinden hareketle yukarıdan aşağıya ve aşağıdan yukarıya doğru iki anlamda yorumlanabilir. Aynı zamanda bu Allah’tan insana ve insandan Allah’a doğru iki yorum olacaktır. Birinci anlamda ‘görünme süreci korunmuş olan’, ikinci anlamda ‘korunmuş olandan çıkıp görünen’ demek olur. Yani yukarıdan aşağıya ‘sağlam bir yerden, insana korunmuş olarak, sağlam bir yolla şeytan, cin vs. karışması olmadan inen, insanların dünyasında böylece görünen, aşikar olan kitap demek olur. Ki, Kur’an’ın başka yerlerinde müşriklerin ‘Muhammed cinlerle konuşuyor, söylediklerinde cin ve şeytan karışmaları var’ iddiasına cevap olarak gelen “Açıkçası o zikri biz indirdik, biz, onu koruyacak olan da biziz” ve “O meknun (korunan) bir kitap, şerefli bir Kur’an’dır”, “Ona ancak tertemiz olanlar dokunabilir” ayetleri de bu anlamdadır. Yani Kur’an’ın iniş süreci tümüyle kontrol altındadır ve endişeye mahal yok denmek istenmektedir.

İkinci anlamda yani aşağıdan yukarıya ise, “insanlığın korunmuş, unutulmamış, diri kalan, hala sağ duyularından, sağduyusundan, vicdanın derinliklerinden fışkırarak çıkan, böylece görünerek aşikar olan, ortaya çıkan kitap” demek olur. Kur’an’ın hem şerefli bir peygamberin sözü hem de Allah’ın sözü olarak anılmasının nedeni işte bu ikili okumayı yansıtır.

Demek ki Lev-i Mahfuz kavramı, Allah ile insanlık vicdanının karşılıklı dinamik ilişkisini betimliyor. Zira Allah, bizatihi korunmuş olup tertemizdir. O’ndan tertemiz olan yayılıyor. Aynı şekilde vicdan da korunmuş olup ondan da tertemiz olan fışkırıp çıkıyor. Bu ikisi zaman zaman Tur’i Sina’da, Zeytin ve İncir ağaçlarının altında güvenli şehir Mekke’nin Hira’sında buluşuyor ve insanlığa yepyeni levhalar yazıyor, layihalar getiriyor” dedi.

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

İZMİRLİLER BELEDİYE İLE GEDİZ’İN OYUNCAĞI MI?

HIZLI YORUM YAP